Historia

Myyrmäen Marttayhdistys ry perustettiin marraskuussa vuonna 1973. Silloin paikalla ei ollut kuin 5 paikkakuntalaista, mutta seuravassa kokuksessa oli jo 37 henkilöä. Aluksi kokoonnuttiin seurakunnan kerhotiloissa Uomatie 13, Myyrmäessä. Vuonna 1974 perustettiin Mini-Martat, tytöt olivat iältään 8-14 vuotiaita. Ohjaajina toimivat omat martat. Aiheina heillä oli mm. vaatteiden hoito, arkiruuat, rahan ja puhelimen käyttö, leipominen ja käytös julkisella paikalla ym.

Yhditys teki aloitteen Vantaan kaupungin hallitukselle vuonna 1974, jotta saataisiin kudonta-asema Myyrmäkeen. Monien vaiheiden jälkeen tuli myönteinen päätös. Uomarinteen koulun valmistuttua vuonna 1975 päästiin kokoontumaan koulun tiloihin. Koululla pidettiin kevät- ja joulumyyjäisiä, kirpputori sekä ilmaistilaisuuksia, mm vanhojen käsitöiden näyttely sekä sieninäyttely.

Myyrmäkeä rakennettiin, tuli uusia jäseniä, äitejä, tyttäriä, ystäviä ja naapureita, koska muita harrastus mahdollisuuksia ei oiken ollut. Yhdistyksen jäsenet ottivat myös osaa Marttaliiton MAMA-projektiin.

Marttailloissa oli ajankohtaisia aiheita ja luennoisijoita. Jokainen jäsen on voinut vaikuttaa ohjelmien tekoon gallup-kyselyn perusteella. Vantaanpäivien toimikunta on antanut yhdistykselle kunniakirja-diplomin vuonna 1981, koska yhdistys on osoittanut hyvää naapuruutta. Samoin Marttaliitto on antanut kiitokseski toiminnasta "kultamitali-sijoituksen".

Jäsenmäärä lisääntyi ja vuonna 1982 ylitettiin 100 jäsenen raja. Tutustuttiin, saatiin uusia ystäviä sekä oli talkootoimintaa. Tehtiin retkiä, käytiin teattereissa, opiskeltiin taitoavaimia sekä vierailtiin tuotantolaitoksissa ja toisissa yhdistyksissä.

Uudenmaan Marttapiiriliitto järjesti Karjalatalolla kulttuurikilpailut vuonna 1984, jossa yhdistyksen Martat olivat voitokkaita. "Kuka sanoi että Martat vain sukankutimen ääressä viityisivät", kirjoitti lehti.

Lahjoitettiin neljän muun yhdistyksen kanssa vihkiryijy Myyrmäen kirkolle sen  vihkijäistilaisuudessa vuonna 1984.

Uudenmaan lääninhallitukselle yhditys teki valituksen vuonna 1989, koskien päätöstä, toiminta avustusten jaosta. Asia ylitti uutiskynnyksen, joka huomioitiin Helsingin Sanomissa ja Vantaan Sanomissa, Martat voittivat valituksella. (päätös tuli vuonna 1990)

Yhdistyksen nimen muutos MYYRMÄEN MARTAT ry tuli voimaan vuonna 1993, kuten uudet säännötkin, sekä Uudenmaan Marttapiiriliitto lyhensi nimekseen Uudenmaan Martat, johon kuulumme.  Mini-Marttojen toiminta päätyi vuonna 1993. Seurakunnan järjestämässä työttömien ruokailupalvelussa yhdistys oli mukana vuosina 1994-1999.

Toiminta jatkui vilkkaana, pidettiin neuvontatilaisuuksia, myymälöissä kahvitilaisuuksia, kerättiin lumppuja, kerättiinViroon Palivereen erinlaista tavaraa, muistettiin stipendillä Uomarinteen koulun 6. luokan oppilaista. Uudenmaan Marttojen kokouksiin sekä koulutukseen ovat jäsenet myös osallistuneet.

Yhdessä oleminen on tärkeää, Martat ovat edistäneet kotien ja perheiden hyvinvointia sekä kotitalouden arvostusta. Uomarinteen koulu meni remonttiin vuonna 2009, joten kokoontuminen loppui siellä. Vantaan kaupunki peri kokoontumistiloista vuokraa.

Myyrmäen kirkolla toiminta aloitettiin vuonna 2009. Martat osallistuivat kirkolla pidettäviin kahvitilaisuuksiin. Yhdistyksen jäsenet ovat kutoneet vauvansukkia 446 paria, jotka toimitettiin Uudenmaan Martoille ja lisäksi Myyrmäen neuvolaan. Punaiselle Ristille on toimitettu Äiti Teresan peittoja.